browser icon
You are using an insecure version of your web browser. Please update your browser!
Using an outdated browser makes your computer unsafe. For a safer, faster, more enjoyable user experience, please update your browser today or try a newer browser.

Történetünk

Főnix Repülőklub Debrecen

A FŐNIX REPÜLŐKLUB DEBRECEN 2008. januárjában jött létre az 1997-ben alapított 
DEBRECENI KÖNNYÜREPÜLŐ SPORTEGYESÜLET jogutódjaként.

Bázisrepülőtere a debreceni repülőtér. Újjáalakuláskor tagsága 25 fő volt, akik között szerepelnek a 30 éves múlttal rendelkező Hajdú-Bihar megyei gyalogos és motoros sárkányrepülés úttörői is. A névváltoztatást az is indokolta, hogy a klub már nem csak a könnyürepülésnek ad otthont, hanem tagjai között vannak a kisgépes repülőgépek pilótái is.

A FŐNIX REPÜLŐKLUB DEBRECEN nyitott minden kezdeményezésre és újszerű megoldásra, mely Debrecen repülő életét fejleszti és népszerűsíti, a hobbi és sportrepülés terén.

Főnix Repülőklub Története

A sárkányrepülő sportot Francis Rogalló találmánya segítette világra jönni, miután az 1949-es terve – az űrsiklókat visszatérítő szárny – nem jutott gyakorlati megvalósításra. Néhány évtized múlva azonban az USA-ban újraélesztették a benne rejlő lehetőségeket és így 1971- re egy új repülési forma születhetett, a SÁRKÁNYREPÜLÉS. Magyarországon először a Budapesti Műszaki Egyetem tanárai és diákjai a 70-es évek közepén kezdtek a gondolattal és annak gyakorlati kivitelezésével foglalkozni, egy véletlenül moziban látott filmhíradó tudósítás kapcsán. Lonkai Tamás, Nagy János, Dr. Ordódy Márton, Kiss Ferenc és Dr. Gausz Tamás bátor úttörő munkája révén megindult a “lavina”. Sok addig ismeretlen gyakorlati tapasztalatot kellett gyűjteni nem egyszer sajnos emberéletet is követelve, amíg nálunk is biztonsággal meghonosodhatott Otto Lilienthal újkori követőinek szabadidő és verseny sportja.

Debrecenben a szervezett sportrepülés 1937-ben a Debreceni Repülő Club létrejöttével indult meg, ami abban az időben természetesen a motoros és vitorlázó “merevszárnyú” repülést jelentette. A repülőklubot hol megszüntették, hol újraalapították, majd átköltöztették Hajdúszoboszlóra. A “hajlékonyszárnyú”, hivatalosan súlypontáthelyezéses kormányzású repülés viszont 1979-ben klubkeretek nélkül is elkezdődött Hajdú-Bihar megyében.

Egymástól függetlenül két helyen, Debrecenben és Hajdúszoboszlón indult meg a vitorlázó, vagy más néven “gyalogos” sárkányrepülés. Eleinte csak a hegyi repülések jöhettek szóba. Főleg az egri Nagy-Eged- hegyre jártunk el repülni és a tokaji Kopasz – hegyre. A kiképzések is Eger környéki dombokra koncentrálódtak. A debreceni repülőtér szovjet légitámaszpontként még a fénykorát élte, a hajdúszoboszlói is éppen “szünetelt”, így praktikus volt a repülőtéri infrastruktúrát nem igénylő új repülési ágazat szoboszlói repülőtéren való megtelepítése 1983-ban.

A sárkányrepülés akkori hazai helyzetére jellemzően az MHSZ politikai és szakmai vezetői a “kapitalizmus és imperializmus megtestesítőjét” látták ebben az új repülési ágban. A támogatástól és központi irányítástól a 70-es évek végéig mereven elzárkóztak. Végül is 1980-tól megtört a jég, és az MHSZ Repülőfőnökség utasítására az akkor már közel 7 éve létező, sőt versenyeket is rendező magyar sárkányrepülés ügyét felkarolták megyei szinteken is. Erre a legális működési lehetősségre vártunk mi is, és így hivatalosan megalakíthattuk az első sárkányrepülő szervezetet a megyében.

Ez akkor a Debrecen Városi Modellező Klub Sárkányrepülő Szakosztályaként lett bejegyezve. Ebből vált ki később, 1983-ban a szoboszlói csoport A megye két külön működő sárkányrepülő szervezete az 1986-ban megalakult hajdúszoboszlói repülőklubban az “egységben az erő” jelmondatával újra egyesült, szoboszlói bázissal. A főleg debreceniekből álló sárkányrepülő csapat a helybéli lelkes segítők részvételével és az országos szakmai vezetéssel karöltve kifejlesztették budapesti klubok korábbi próbálkozásait, a hazai síkvidéki indítási módszer csőrléses és vontatásos formáját. 1997- ben lehetővé vált a debreceniek helyi igényének megvalósítása. A debreceni repülőtéren megalakult a Debreceni Könnyűrepülő Sportegyesület, mely felsorakozott a szovjet légierő kivonulása óta már ott működő vitorlázó repülő és ejtőernyős klubok közé és önálló életet kezdett. Pilótáink számtalan verseny eredményt értek el a gyalogos és motoros sárkányozás egén az újjáalakulást követőleg.

2008-ban új névvel és arculattal, valamint belső tartalommal, de eddigi hagyományainkat megőrizve alakult meg a FŐNIX REPÜLŐKLUB DEBRECEN. Az átalakulás célja a sport és hobbi repülés megszállottjainak egy klubban való egyesítése volt, a hatékonyabb és szervezettebb repülési programok megvalósítása érdekében Debrecen városában.

A debereceni könnyűrepülés történetéről még sok részlet olvasható a “Délibábok légterében” c. könyvben.